Σάββατο 20 Σεπτεμβρίου 2008

Όλο σοκολάτα

Παχύρρευστη κρέμα σοκολάτα με φουντούκι για το ψωμί
Υλικά : 3/4 της κούπας γάλα, 1,3/4 κούπες ζάχαρη, 50 γρ. γλυκόζη, 200 γρ. κουβερτούρα, 3/4 της κούπας φουντούκια τριμμένα.
Εκτέλεση : Σε μιά κατσαρόλα βάζουμε το γάλα, τη ζάζαρη και τη γλυκόζη και τα βράζουμε για αρκετή ώρα, μέχρι η θερμοκρασία να φτάσει στους 105 βαθμούς C. Αδειάζουμε το μίγμα πάνω στην κουβερτούρα, ομογενοποιούμε πολύ καλά και προσθέτουμε το φουντούκι. Ανακατεύουμε σταδιακά έως ότου πέσει η θερμοκρασία και γεμίζουμε βάζα. Διατηρείται σε ξηρό και δροσερό μέρος.
.
Κέϊκ σοκολάτας με κυδώνια
Υλικά για το κέϊκ * : 1 κούπα βούτυρο, 2 κούπες ζάχαρη, 4 αυγά, 2.5 κούπες αλεύρι που φουσκώνει μόνο του, 3/4 της κούπας κακάο, 1/4 κουταλάκι σόδα, 1 κούπα αμύγδαλα ψημένα κι αλεσμένα, εσάνς πικραμύγδαλου, 2/3 της κούπας γάλα.
Εκτέλεση * : Χτυπάμε το βούτυρο μαζί με τη ζάχαρη μέχρι ν' αφρατέψει, ρίχνοντας ένα - ένα τα αυγά. Αλέθουμε τα αμύγδαλα, τ' ανακατεύουμε με το αλεύρι και το κακάο και τα προσθέτουμε στο μίγμα εναλλάξ με το γάλα. Αδειάζουμε το μισό σε μιά βουτυρωμένη κι αλευρωμένη φόρμα, αραδιάζουμε τα κυδώνια που έχουμε ετοιμάσει από πριν, καλύπτουμε με το υπόλοιπο μίγμα του κέϊκ και ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο στους 180 βαθμούς για μία ώρα περίπου.
Υλικά για τα κυδώνια * :
4 κυδώνια, 2 κούπες ζάχαρη , 2 κούπες χυμό πορτοκαλιού , 4 κουταλιές κονιάκ , γαρύφαλλα , φλούδα ενός πορτοκαλιού , 1 ξυλάκι κανέλλας.
Εκτέλεση * : Καθαρίζουμε τα 2 κυδώνια, και τ' άλλα 2 τ' αφήνουμε με τη φλούδα. Κόβουμε τα καθαρισμένα στα 6, τα ακαθάριστα στα 4 κι αφαιρούμε τα κουκούτσια. Βάζουμε από ένα γαρύφαλλο στο καθένα και τα τοποθετούμε σε ταψί. Ανακατεύουμε τη ζάχαρη με το χυμό πορτοκαλιού και το κονιάκ και το ρίχνουμε πάνω στα κυδώνια. Προσθέτουμε τη φλούδα πορτοκαλιού για άρωμα, καλύπτουμε με αλουμινόχαρτο και ψήνουμε σε προθερμασμένο φούρνο στους 180 βαθμούς C για 2 περίπου ώρες.
Σημείωση : Για το κέϊκ χρησιμοποιούμε τα καθαρισμένα κυδώνια, αφού βγάλουμε το γαρύφαλλο. Σερβίρουμε τα κυδώνια που αφήσαμε με τη φλούδα για επιδόρπιο.
Πηγή στοιχείων : Για την πρώτη συνταγή, Στέλιος Παρλιάρος, Όλο σοκολάτα, Σιδέρης 2007 . Από τη δεύτερη, κράτησα μόνο την ιδέα και τη φωτογραφία. Οι συνταγές για το κέϊκ σοκολάτας και τα ψητά κυδώνια είναι δικές μου (βλ. αστερίσκους ).

Γνωμικά και παροιμίες

Σκηνή από θυσία ( 6ος π.Χ. αιώνας )
Γνωμικά και παροιμίες
Χαράλαμπος Μπαρακλής, Εστία 2004
Συκοφαντία :
1. Πιο κακό πράγμα από τη συκοφαντία ακόμα δεν φάνηκε - Κλεάνθης
2. Όποιος εύκολα πιστεύει στις συκοφαντίες, ή ο ίδιος είναι κακός στο χαρακτήρα, ή έχει μυαλό εντελώς μικρού παιδιού - Μένανδρος
3. Ο καθένας έτοιμη έχει την κακογλωσσιά στο στόμα - Αισχύλος
4. Τίποτα πιο φιλοσοφημένο δεν υπάρχει από το νάσαι ικανός ν' αντέχεις τις κακολογίες - Φιλήμονας
5. Ο καλός άνθρωπος δεν δίνει σημασία, όταν τον κατηγορούν άνθρωποι φαύλοι - Δημόκριτος
Κολακεία :
6. Από τα μεν τ' άγρια θηρία το πιο κακό είναι ο τύραννος, από δε τα ήμερα ο κόλακας - Πλούταρχος
7. Τους κόλακες να τους απομακρύνεις, ως πιο επικίνδυνους κι από τους εχθρούς - Πυθαγόρας
8. Είναι προτιμότερο να πέσεις σε κόρακες, παρά σε κόλακες. Οι πρώτοι τρώνε τα σώματα των πεθαμένων, ενώ οι δεύτεροι διαφθείρουν τις ψυχές των ζωντανών - Αντισθένης
Φθόνος :
9. Ο φθόνος είναι σημείο κακίας, και δεν έχει δικαιολογία με την οποία ο φθονερός θα μπορούσε να συγχωρεθεί - Δημοσθένη
10. Εκείνοι που φθονούν είναι πιο δυστυχισμένοι από τους άλλους ανθρώπους. Γιατί οι φθονεροί εκτός από τις δικές τους συμφορές, λυπούνται και για τα καλά των άλλων ανθρώπων - Θεόφραστος
11. Απ' όλα, το πιο άδικο πράγμα είναι ο φθόνος - Τραγικών αδέσποτα αποσπάσματα
12. Ο φθονερός γίνεται εχθρός του εαυτού του : κατέχεται από λύπες που μόνος του προκαλεί - Μένανδρος
Κακία :
13. Ο κακός μοιάζει σαν τα κάρβουνα. Όταν δεν σε κάψουν, θα σε μουτζουρώσουν - Λαϊκή σοφία
14. Σιμά στα ζηλεμένα κι η κακία - Λαϊκή σοφία
( Τα καλά κι ενάρετα κακολογούνται )
15. Ο κακός κακά λογιάζει - Λαϊκή σοφία
16. Κανένας κακός δεν πιστεύει στην καλοσύνη του άλλου - Λαϊκή σοφία
17. Κακού κόρακος, κακόν ωόν - Λαϊκή σοφία
( Του κακού ανθρώπου, ανάλογα είναι και τα έργα του )
Αδικία :
18. Τ' άδικο το τρως, αλλά δεν το χωνεύεις - Λαϊκή σοφία
19. Η αδικία δεν συγχωριέται - Λαϊκή σοφία
Αδιαντροπιά :
20. Όταν σ' ενοχλεί η αδιαντροπιά κάποιου, ρώτησε αμέσως τον εαυτό σου : " Είναι δυνατό να μην υπάρχουν στο κόσμο αδιάντροποι ; " Δε μπορεί. Μη ζητάς λοιπόν τα αδύνατα - Μάρκος Αυρήλιος
Πηγή στοιχείων : Χαράλαμπος Μπαρακλής, Γνωμικά και παροιμίες, Εστία 2004

Πέμπτη 18 Σεπτεμβρίου 2008

Βασκανία

Η πίστη στη βασκανία ήταν κοινή σε πολλούς λαούς της αρχαιότητας. Όπως δείχνουν οι αναφορές του Δημόκριτου, του Πλούταρχου, του Αριστοτέλη και του Αισχύνη, οι αρχαίοι Έλληνες πίστευαν σ' αυτή. Πίστευαν πως ο " βάσκανος οφθαλμός " μπορούσε να προσβάλλει κάθε ζωντανό ή άψυχο αντικείμενο, ιδιαίτερα δε τους ανθρώπους εκείνους που διακρινόταν για τη σωματική τους ομορφιά ή είχαν γενικά εξαιρετικά προσόντα κι ιδιότητες. Τα παιδιά θεωρούνταν σαν τα πιο εύκολα και πιο συχνά θύματα της βασκανίας. Οι λέξεις " βασκανία, βασκαίνω, βάσκανος " ανήκουν στη γλώσσα των προγόνων μας. Είναι δηλαδή αρχαίες ελληνικές λέξεις, παρόλο που η ετυμολογία τους εξακολουθεί να παραμένει ουσιαστικά άγνωστη.
Η αρχαιοελληνική λέξη " βασκανία " προέρχεται από το ρήμα " βασκαίνω " που σήμαινε αρχικά " κακολογώ, φθονώ, συκοφαντώ " . Με την έννοια αυτή τη βρίσκουμε στον Πλάτωνα και στον Αριστοφάνη, ενώ το ρήμα το συναντάμε για πρώτη φορά στον Ησύχιο από την Αλεξάνδρεια ( ο σημαντικότερος από τους Έλληνες λεξικογράφους του 5ου αιώνα ) με τη σημασία του " κακολογώ. " Αργότερα σήμαινε την συκοφαντία και δυσφήμιση που γίνεται μ’ έναν κακόβουλο τρόπο. Στη συνέχεια μετέπεσε στην πρόκληση κακού σε κάποιον ή κάτι με την επήρεια ή τη μαγική ενέργεια του βλέμματος κι έχει επικρατήσει και με την ονομασία “ μάτιασμα ”, από το μάτι, απ’ το οποίο θεωρείται ότι προέρχεται η πρόκληση βλάβης. Γι’ αυτό κι έχουν καθιερωθεί παροιμιώδεις εκφράσεις όπως “ έχει κακό μάτι ”, “ μάτι να μη σε πιάσει ” κλπ.
Στην αρχή θεωρείτο ότι εκείνος που “ μάτιαζε ” κάποιον θα έπρεπε να νοιώθει γι’ αυτόν φθόνο. Κυριολεκτικά, “ κακό μάτι ” σημαίνει την επιβλαβή δύναμη που απορρέει από το επίμονο, φθονερό βλέμμα απέναντι σε πρόσωπα με αξιοζήλευτες ιδιότητες. Αργότερα όμως αυτό άλλαξε, μπορούσε κάποιος να “ βασκάνει ” χωρίς να το θέλει ή κι από θαυμασμό.
Η πίστη στη βασκανία είναι παγκόσμια. Στην πραγματικότητα δεν υπήρξε – και δεν υπάρχει λαός – που να μην την πιστεύει λίγο πολύ. Με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, κι όλες οι θρησκείες χωρίς εξαίρεση, από τις αρχαιότερες ασιατικές μέχρι τις πιο σύγχρονες - τον χριστιανισμό και τον μωαμεθανισμό – αναγνωρίζουν ότι αποτελεί κάτι παραπάνω από πρόληψη.
Αρχαίοι Έλληνες συγγραφείς που ασχολήθηκαν με τη βασκανία και πιο συγκεκριμένα ο Πλούταρχος, δίνει μια ψυχολογική και κατά το δυνατόν, ορθολογική ερμηνεία του φαινομένου. Αναλυτικότερα, πιστεύει ότι “ είναι πολύ φυσικό να συμβαίνει η βασκανία με τα μάτια καθώς η ματιά είναι πολυκίνητη, σκορπά μια πνοή φωτός – σαν τη φωτιά που βγάζει μια θαυμαστή δύναμη – και κάνει τον άνθρωπο να πράττει και να παθαίνει πολλά εξαιτίας της. Και στα ερωτικά βιώματα, την αρχή την κάνει η ματιά.”
Γενικά ο Πλούταρχος αναφέρει πως “ … Το να απιστεί κανείς όπου υπάρχουν μύρια παραδείγματα επειδή δεν είναι γνωστό το αίτιο κι όπου ο λόγος μας διαφεύγει δεν είναι δίκαιο. Εκείνος που αναζητάει στο κάθε τι το λογικό, καταρρίπτει το θαυμάσιο, γιατί όπου λείπει η αιτία εκεί αρχίζει η απορία, δηλαδή η φιλοσοφία. Ώστε κατά ένα τρόπο καταργούν τη φιλοσοφία οι απιστούντες στα θαυμάσια.”
Αλλού πάλι, συνεχίζει :
“ Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν άνθρωποι
που στρέφουν το βλέμμα στα παιδιά και τα βλάπτουν, λιγότερο βλάπτονται οι μεγαλύτεροι γιατί το σώμα τους είναι ανεπτυγμένο και δεμένο, καίτοι ο Φίλαρχος ιστορεί πως οι κατοικούντες το πάλαι κοντά στον Πόντο Θηβαίοι, δεν ήσαν ολέθριοι μόνο για τα παιδιά, αλλά και για τους μεγάλους. Κι ένοιωθαν το φαινόμενο τούτο όσοι τους πλησίαζαν για ν’ αγοράσουν δούλους.”
Ο Πλούταρχος αναφέρει επίσης την περίπτωση του Περικλή που όταν ήταν άρρωστος από τον τότε λοιμό των Αθηνών και ρωτήθηκε από φίλο του για την κατάστασή του, έδειξε το φυλαχτό του, που του το είχε κρεμάσει η Ασπασία, κι είπε : “ Πραγματικά θα κινδύνεψα για να μου βάλουν οι γυναίκες φυλαχτά.”
Ο Αριστοτέλης πίστευε ότι κάποια άγνωστη χημική δύναμη εκπέμπεται από τα μάτια, ενώ ο Δημόκριτος ότι οι βασκανιστές εκπέμπουν από τα μάτια τους την μαγνητική δύναμη με την οποία εισέρχονται στο σώμα τρίτων και προξενούν διαταραχές με βλαβερή επίδραση επί της ύλης και του πνεύματος.
.
Από Χριστιανική άποψη, η βασκανία μπορεί να θεωρηθεί ως δεισιδαιμονία. Ένα είδος μεταφοράς της δαιμονικής δύναμης, όχι απευθείας από τον διάβολο στον άνθρωπο, αλλά μέσω κάποιου μεσάζοντα.
Η λέξη " βάσκανος " αναφέρεται στην Παλαιά Διαθήκη με την έννοια του φθονερού ή του κακού. Μαρτυρίες του Αγίου Ιγνατίου και του Ιουστίνου ( φιλοσόφου και μάρτυρα ), σχετίζουν τη βασκανία με το φθόνο και τη μαγεία. Ο Μέγας Βασίλειος ( 4ος αιώνας ) έγραψε λόγο " Περί φθόνου και βασκανίας " ενώ η Εκκλησία συνέθεσε ευχές κατά της βασκανίας, παραδεχόμενη την ύπαρξή της. Κατασκευάζει επίσης και φυλαχτά για την προστασία των πιστών από τον " βάσκανον οφθαλμόν. "
Στη βασκανία αναφέρθηκαν επίσης ο Χρυσόστομος, ο Θεσσαλονίκης Ευστάθιος κι ο Σωφρόνιος Ιεροσολύμων. Την πίστη στη βλάβη που προκαλεί ο βάσκανος οφθαλμός δείχνει ανάμεσα στους άλλους κι ο Ψελλός, όταν, μιλώντας στον εγγονό του, λεει : " αλλά μη σε βάλλει βάσκανος οφθαλμός. "
Στους αρχαίους χρόνους, συνέβαινε πολλές φορές να καλέσουν κάποιον ειδικό για να ξορκίσει το σπίτι από το κακό μάτι. Μια τέτοια περίπτωση βασκανίας αναφέρεται από τον Θεόκριτο, σε μια περικοπή από τον " Ηρακλίσκο ", όπου αναφέρεται πως ενεργούσε ο μεγάλος μάντης και ιερέας Τειρεσίας. Το τελετουργικό είχε ως εξής :
Ο Τειρεσίας παραγγέλλει στην κυρία του σπιτιού : " Εσύ νάχεις φωτιά έτοιμη επάνω στη στάχτη, ετοιμάστε επίσης ξερά ξύλα από ασπάλαθο ή παλιούρια ή βάτο ή ξεραμένη λευκάκανθα που έχει σείσει ο άνεμος και κάψτε πάνω σ' αυτά τα άγρια ξύλα τους δράκοντες ακριβώς τα μεσάνυχτα, τη στιγμή που θέλησαν να φάνε το παιδί σου. Νωρίς δε να μαζέψετε τη σκόνη της φωτιάς κι η υπηρέτριά σου να την πάει μακριά, να τη ρίξει όλη πάνω από το ποτάμι στις πέτρες που είναι όλο ρωγμές πέρα από τα όριά σας και να γυρίσει σπίτι χωρίς καθόλου να κοιτάξει πίσω της.
Στη συνέχεια ο Τειρεσίας συμβουλεύει τι ακριβώς θα κάνουν, ώστε να εξαγνισθεί το σπίτι εντελώς και να μείνει καθαρό από κάθε κακό. Τους λέει να κάψουν θειάφι και να θειαφίσουν όλο το σπίτι καλά. Μετά, να πάρουν νερό, να λειώσουν μέσα αλάτι και μ' ένα χλωρό κλαρί να ραντίσουν όλο το σπίτι. Στη συνέχεια να θυσιάσουν ένα χοίρο στον Δία και μ' αυτόν τον τρόπο θα γίνουν " υπέρτεροι ", δηλαδή θα σταθούν πάνω απ' όλα τα κακά, για πάντα.
Η Εκκλησία αντιμετωπίζει το μάτιασμα με αγιασμό ή ευχέλαιο. Μετά από μια σύντομη ακολουθία, ο ιερέας παρακαλεί τον παντοδύναμο Θεό να διώξει από τον ματιασμένο " πάσαν διαβολικήν ενέργειαν, πάσα σατανικήν έφοδο και πάσαν επιβουλήν, πονηρή περιέργεια, βλάβη και βασκανία των οφθαλμών των κακοποιών και πονηρών ανθρώπων." Γίνεται σταύρωμα με τον Σταυρό και ραντισμός με χλωρό βασιλικό.
Στη λαϊκή παράδοση, η βασκανία αποκαλύπτεται και θεραπεύεται με πολλά μέσα, το γνωστότερο όμως είναι αυτό όπου παίρνουμε με το δάχτυλό μας μια σταγόνα λάδι από το καντήλι και τη βάζουμε σ' ένα ποτήρι με νερό. Αν η σταγόνα μείνει ακέραια στην επιφάνεια σημαίνει ότι το άτομο δεν είναι ματιασμένο. Αν όμως διαλύεται, σημαίνει ότι είναι. Παίρνουμε πάλι μια σταγόνα λάδι, σημειώνουμε στο μέτωπό του τρεις φορές το σημείο του σταυρού και ψιθυρίζουμε την παρακάτω ευχή :
" Ο Θεός κι όλοι οι Άγιοι να σε γιάνουν από κάθε κακό. Φεύγα πειρασμέ από δω, κι ο Θεός μας είν' εδώ. Άμε στα όρη στα βουνά, όπου βόδι δεν μουγκρίζει, όπου σκύλος δεν γαυγίζει. Εκεί να φας, εκεί να πιείς, φύγε από τον / την πούναι βαφτισμένος/η, μυρωμένος/η κι από τ' Άγια περασμένος/η. Μέτρα εννιά φορές ( μετράς ) , φτύσε τρεις φορές ( φτύνεις ) και θα γενείς καλά, θα γιατρευτείς από τη βασκανιά, απ' το κακό το μάτι. Οι Άγιοι να σε βοηθούνε και να σου παρασταθούνε. "
.
Ο πτυσμός είναι μια αρχαία παράδοση που υιοθέτησαν οι Βυζαντινοί και στη συνέχεια οι σύγχρονοι Έλληνες. Στην αρχαιότητα πιστευόταν ότι το σάλιο ήταν έδρα ψυχικής δύναμης, γι' αυτό και οι αθλητές έφτυναν για να πάρουν την τύχη με το μέρος τους. Φτύνω στ' αρχαία ελληνικά σημαίνει ξορκίζω και αναφορές στην παράδοση αυτή εναντίον της βασκανίας βρίσκουμε στα Ειδύλλια του Θεόκριτου.
Υπάρχει επίσης η συνήθεια, όταν θαυμάζουμε κάποιον για την υγεία του να χτυπάμε ξύλο. Το λέμε και το κάνουμε με πολλή σοβαρότητα για το λόγο ότι απασχολημένοι για την αναζήτηση του ξύλου γύρω μας και διαθέτοντας τη σκέψη μας προς τη νέα πράξη, όσο απλή κι αν φαίνεται, διακόπτουμε από το άτομο τη βλαβερή ακτινοβολία που ήμασταν έτοιμοι να του εξαπολύσουμε με τον θαυμασμό μας. Ταυτόχρονα, μεταβάλλουμε το κέντρο ενέργειας και κατεύθυνσης της σκέψης και της πράξης μας προς το ξύλο, αποκόπτοντας τη βάσκανο επίδραση και μαζί μ' αυτή κάθε αντιδραστικό και φθοροποιό αποτέλεσμα.
Για τον ίδιο λόγο, όταν λένε για τον εαυτό μας ή για κάποιον άλλον κάποια κακή πρόβλεψη, εκείνοι που την ακούν μας λένε : " κουνήσου από τη θέση σου ! "
Όλες οι θρησκείες προσπάθησαν να εξηγήσουν το φαινόμενο ανάλογα με τα μέσα που διέθεταν. Οπωσδήποτε, η γενική αντίληψη ήταν και είναι ότι πρόκειται για σατανική επήρεια που οφείλεται στην ψυχοκινητική δύναμη του βασκανιστή. Ο θαυμασμός, ο φθόνος, η ευχή, η κατάρα, το μάτι, η μαγεία, έχουν την ίδια πηγή ενέργειας, επιδρούν στην ισορροπία του οργανισμού και προξενούν βλάβες στα άτομα, τα ζώα - ιδιαίτερα εκείνα που αποτελούν περιουσιακό στοιχείο για κάποιον, όπως τα άλογα, οι αγελάδες και τα πρόβατα - ακόμα και στ' αντικείμενα που προκάλεσαν την εκπομπή της.
Οι μεσογειακοί λαοί επικαλούνται το " κακό μάτι " για να εξηγήσουν μια απρόσμενη κακοτυχία που αποσπά το άτομο από τη φυσική ροή της καθημερινότητάς του ή ένα έντονο αδικαιολόγητο άσχημο συναίσθημα που προσβάλλει τη διάθεσή του, ακόμα και την υγεία του. Ο ανθρωπολόγος Dundes συμπεραίνει ότι το μάτιασμα συμβολίζει την απομύζηση των ζωτικών υγρών του ατόμου και θεραπεύεται με την τελετουργική αποκατάσταση της φυσιολογικής και συμβολικής ισορροπίας.
Σήμερα είναι γνωστό ότι ο κάθε άνθρωπος εκπέμπει την δική του ηλεκτρική ενέργεια κι ότι αυτή η ενέργεια ακτινοβολείται περισσότερο από τα μάτια και τα δάχτυλα. Η θεραπευτική ιδιότητα των χεριών ήταν γνωστή από την αρχαιότητα, υπάρχουν ανάγλυφα ότι οι ιερείς χρησιμοποπιούσαν τη μέθοδο αυτή στα Ασκληπιεία, ενώ στη Βίβλο αναφέρεται ότι η ευλογία δινόταν πάντα με τα χέρια. Παντού και πάντα, ένα ευεργετικό χέρι μπορεί να προκαλέσει θαύματα. Ας επιστρέψουμε όμως στη βασκανία.
Η παραμικρότερη κίνηση στο Σύμπαν είναι ένας κραδασμός κι έτσι, κάθε λέξη που εκστομίζεται ή κάθε ιδέα που συλαμβάνεται μπορεί να έχει ευεργητική ή βλαβερή επίδραση.* Μια παραστατική φράση του λαού μας γι' αυτό το θέμα, είναι : " καλομελέτα κι έρχεται, κακομελέτα κι έρχεται ".
Όλοι οι λαοί υιοθετούσαν ανέκαθεν παραδοσιακές πρακτικές για προστασία από τη βασκανία, κι ακόμη έκαναν - και κάνουν - χρήση φυλακτών. Για παράδειγμα, υπάρχουν άνθρωποι που αποφεύγουν να μιλούν για την ευτυχία τους ή να γελάσουν πολύ, από φόβο μην τους βγουν ξινά τα γέλια.
Οι Εβραίοι δεν εκθέτουν τα ψώνια τους στα βλέμματα του κόσμου από φόβο ότι θα προκαλέσουν τον φθόνο. Οι Ιταλοί, οι Τούρκοι, οι Κύπριοι και οι Έλληνες φορούν ματόχαντρα . Οι Χαράς της Αφρικής φτιάχνουν ζωμό από ένα εγχώριο φυτό ενώ οι ιθαγενείς της Αυστραλίας φορούν σαν φυλακτό στο λαιμό τους ανθρώπινα κόκαλα. Στους Κινέζους είναι τόσο ριζωμένη η πίστη στα φυλακτά που φτιάχνουν και χάπια φυλακτά από αγιασμένες κατά την πίστη τους ουσίες, τα οποία καταπίνουν πιστεύοντας πως έτσι εξασφαλίζουν την υγεία τους.
Τέλος, υπάρχουν και ζώα που ασκούν γοητεία. Έτσι, στην αρχαία Αίγυπτο είχαν για φυλακτό ομοίωμα σκαραβαίου για να προστατεύουν τις πυραμίδες από το κακό μάτι, ενώ ο Πεισίστρατος είχε τοποθετήσει μπροστά στα Προπύλαια της Ακροπόλης ένα μεγάλο ομοίωμα ακρίδας για φυλακτό των Αθηνών.
* Η θεία μου η Νίτσα που έζησε όλη της τη ζωή στο βουνό, έλεγε : " Μην το λες και τ' ακούσει ο Θεός. "
Πηγές στοιχείων : Γιώργης Καραφουλίδης, Υπνωτισμός, Δρόμων 2007, Απαγορευμένες γνώσεις, Αρχέτυπο 2007 κι οι ιστοσελίδες που ήδη αναφέρθηκαν.

Μνησικακία

Max Scheler ( 1874 - 1928 )
Ο μεγάλος στοχαστής πάνω στο θέμα είναι ο Max Scheler, ο συγγραφέας του βιβλίου “ Ο μνησίκακος άνθρωπος ”.
Κατά τη γνώμη του, η μνησικακία ξεκινάει από ένα αίσθημα αδυναμίας. Η μνησικακία είναι πιο παθητική από τον καθαρό φθόνο. Όταν γνωρίζουμε ότι δεν μπορούμε ν’ αλλάξουμε μια κατάσταση η οποία δεν μας αρέσει, αλλά δεν μπορούμε και να το πάρουμε απόφαση, τότε συχνά το αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι η μνησικακία.
Υπό την κυριαρχία της μνησικακίας, υποτιμάμε κι ως εκ τούτου, υποβιβάζουμε αυτό που δεν μπορούμε να έχουμε ή να φτάσουμε. Η βασικότερη αφήγηση που άπτεται της μνησικακίας, είναι ο μύθος του Αισώπου “ Η αλεπού και τα σταφύλια ”. Αφού η αλεπού τελικά δεν μπορεί να φτάσει τα σταφύλια, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δεν πρέπει νάναι καλά κι έτσι, λεει “ ας πάνε στην ευχή.”
“ Αντί για έναν ορισμό της λέξης ” γράφει ο Scheler, “ ας προσπαθήσουμε να δώσουμε συνοπτικά έναν χαρακτηρισμό του φαινομένου.
Η μνησικακία είναι μια αυτό – δηλητηρίαση του νου με προσδιορισμένες αιτίες κι αποτελέσματα. Είναι μια νοητική στάση, με κάποια διάρκεια, που προκαλείται από τις συστηματικές απωθήσεις κάποιων συναισθημάτων που, ως τέτοια, είναι φυσιολογικά στοιχεία της ανθρώπινης φύσης. Η απώθησή τους οδηγεί στην συνεχή τάση να παραδινόμαστε σε κάποια είδη πλάνης ως προς την αξία, καθώς και τις αντίστοιχες κρίσεις ως προς αυτήν. Ανάμεσα στα συναισθήματα και τα αισθήματα που υπονοούμε, πρέπει ν’ αναφέρουμε προπάντων τα εξής : την εκδικητικότητα, το μίσος, την κακεντρέχεια, το φθόνο, την κακολογία και τη μοχθηρία.”
Έτσι λοιπόν η μνησικακία
είναι μια πνευματική κατάσταση, μια κατάσταση που αφήνει όσους διακατέχονται απ’ αυτήν, μ’ ένα γενικότερο αίσθημα κακοβουλίας απέναντι στη ζωή : νοιώθοντας την αδυναμία τους, δεν πιστεύουν ότι μπορούν να γίνουν πολλά πράγματα για την πηγή των μνησίκακων αισθημάτων τους. Ο Scheler πίστευε ότι η μνησικακία μπορούσε να εκδηλωθεί μόνο αν αυτά τα συναισθήματα είναι ιδιαίτερα ισχυρά, όταν έχουν απωθηθεί, όταν συνοδεύονται από το αίσθημα ότι δεν μπορούμε να τα κάνουμε πράξη είτε λόγω σωματικής ή πνευματικής αδυναμίας είτε λόγω φόβου.”
Συχνά, αυτή η κατάσταση οδηγεί στην δηλητηρίαση της προσωπικότητας. Και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό ώστε τελικά, όσοι έχουν μνησικακία σχεδόν απολαμβάνουν τις ευκαιρίες για κριτική που τους επιτρέπει η νοοτροπία τους. Η κριτική που ωθείται από την μνησικακία δεν προσδοκά, ούτε και προσμένει, την εξάλειψη αυτού που θεωρεί λανθασμένο, ή εσφαλμένο ή κακό. Δίχως αυτά τα μειονεκτήματα κι αυτά τα σφάλματα, θα καταστρεφόταν “ η αυξανόμενη ευχαρίστηση που προσφέρει η εξύβριση κι η άρνηση.”
Ο Scheler υπογραμμίζει ξανά και ξανά
πως το στοιχείο της αδυναμίας είναι αυτό που συντελεί στη μνησικακία. Ο φθόνος, το μίσος, η ανάγκη για εκδίκηση, καταλήγουν στη μόνιμη μνησικακία όταν γνωρίζουμε ότι δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα γι’ αυτά.
Επίλογος : Οτιδήποτε κι αν είναι, ο φθόνος πάνω απ’ όλα είναι μια σπατάλη πνευματικής ενέργειας. Ενώ δεν μπορεί ν’ αποδειχθεί το αν ο φθόνος αποτελεί μέρος της ανθρώπινης φύσης, πιστεύω ότι αυτό που μπορεί ν’ αποδειχθεί είναι το ότι, αν αφεθεί ελεύθερος, ο φθόνος έχει την τάση να μειώνει όλους όσους διακατέχει.
Όπου τίθεται σε λειτουργία ο φθόνος, η κρίση εκτραχύνεται κι εκπορνεύεται. Όπως και να λειτουργεί ο νους, ο φθόνος, το γνωρίζουμε, είναι μία από τις υπερβολές του, και ως τέτοια πρέπει να προσδιοριστεί και να καταπολεμηθεί με το μόνο μέσο που έχουμε στη διάθεσή μας : με το να μη λέμε ψέματα στον εαυτό μας, με την αυτοανάλυση και με την ισορροπημένη κρίση.
Αν ο θεολογικός στοχασμός είναι απρόσιτος για σας, αν αυτή καθαυτή η έννοια του “ αμαρτήματος ” δεν έχει κανένα νόημα, τότε άντ’ αυτού θα σας ζητούσα να θεωρήσετε τον φθόνο ως κάκιστη πνευματική υγιεινή. Παρεμποδίζει τη διαύγεια, τόσο για τον εαυτό μας όσο και για τους ανθρώπους που φθονούμε, και τελικά μας δίνει μια κακή εικόνα για τον εαυτό μας. Κανείς δεν μπορεί να δει καθαρά αυτό που φθονεί.
Ο φθόνος θολώνει τη σκέψη, συντρίβει την γενναιοδωρία, αποκλείει κάθ’ ελπίδα για γαλήνη και καταλήγει στο μαρασμό της ψυχής μας – λόγοι που αρκούν για ν’ αγωνιστούμε με όλη μας την πνευματική δύναμη για ν’ απελευθερωθούμε από αυτόν.
Πηγή στοιχείων
: Joseph Epstein, Φθόνος, Νεφέλη, 2005 κι η ιστοσελίδα που ήδη αναφέρθηκε.

Δευτέρα 15 Σεπτεμβρίου 2008

Απολαμβάνοντας την πτώση

Joseph Epstein, Φθόνος, Νεφέλη, 2005
Σε μια παλιότερη εποχή δεν ξέραμε τους πλούσιους και διάσημους τόσο καλά όσο νομίζουμε ότι τους ξέρουμε σήμερα. Ο Cary Grant κι η Rita Hayworth δεν πήγαιναν σε τηλεοπτικά talk shows για να εκθέσουν την πιθανή αμάθειά τους. Εκείνο τον καιρό, οι εταιρείες δημοσίων σχέσεων προσλαμβάνονταν όχι για να φέρουν την δημοσιότητα στους πολύ πλούσιους, αλλά για να τους κρατήσουν μακριά από αυτή.
Όχι πια. Σήμερα ξέρουμε όχι μόνο πόσα βγάζουν οι γκλαμουράτοι κι οι περίεργα ταλαντούχοι, αλλά και τι άνθρωποι είναι. Νοιώθοντας την αδικία του όλου πράγματος, σίγουρα είναι αρκετοί όσοι τους περιφρονούν. Μια θέση ανάμεσά τους κατέχουν οι δημοσιογράφοι του σκανδαλοθηρικού τύπου, η βασική απασχόληση των οποίων είναι να να ικανοποιούν τον φθόνο δείχνοντας, με κάθε ευκαιρία, τους ταλαντούχους, τους διάσημους και τους πλούσιους σε κάποιο στάδιο πτώσης.
Ο κουτσομπολίστικος - σκανδαλοθηρικός τύπος, ο οποίος θα μπορούσε επίσης να ονομάζεται " Εθνική χαιρεκακία, " θριαμβολογεί στα πρωτοσέλιδά του : η Oprah τόριξε στο φαί και πήρε 28 κιλά. Την Britney Spears την απατά ο φίλος της. Η κόρη της Cher έχει άσχημα μπλεξίματα. Ο Brad Pitt καταστρέφει τον γάμο του. Η Whitney Houston δεν έχει ξεπεράσει τα προβλήματά της με τα ναρκωτικά. Άλλο ένα από τα εγγόνια της οικογένειας Kennedy έκανε κάτι ατιμωτικό. Ο Donald Trump τραβιέται στα δικαστήρια για ακόμα μεγαλύτερη διατροφή κοκ.
Η χαιρεκακία είναι το συναίσθημα που λειτουργεί εδώ : η απόλαυση της αποτυχίας ή της ήττας κάποιου άλλου. Η χαιρεκακία έχει μακρά ιστορία, όσο και η ιστορία της ανθρώπινης φύσης. Ο Λόρδος Μπάϊρον την είδε να λειτουργεί πίσω από τις επιθέσεις στον θεατρικό συγγραφέα και πολιτικό Richard Sheridan και την περιέγραψε ως εξής :
Ο κρυφός εχθρός με τ' άγρυπνο το βλέμμα
είν' ο ευαίσθητος, ο κατήγορος, ο κριτής κι ο καταδότης.
Ο εχθρός, ο μωρός, ο ζηλόφθονος κι ο κενόσπουδος,
ο φθονερός που ο πόνος του άλλου είν' ο αέρας που αναπνέει.
Ιδού ο οικοδεσπότης που απολαμβάνει να διαφθείρει,
κι ακολουθεί τα βήματα της δόξας ως τον τάφο,
παρατηρώντας κάθε σφάλμα που αυτή η τομληρή μεγαλοφυϊα
οφείλει εν μέρει στη ζέση που έχει εκ γενετής.
Παραποιώντας την αλήθεια, μαζεύοντας το ένα ψέμα πάνω στ' άλλο, έτσι φτιάχνεται η πυραμίδα της διαβολής.

Joseph Epstein, Φθόνος, Νεφέλη, 2005

Κάποιοι ψυχολόγοι πιστεύουν ότι η χαιρεκακία τροφοδοτείται κυρίως από το φθόνο. Διεξάγουν τα επονομαζόμενα ελεγχόμενα πειράματα στα οποία, σε γενικές γραμμές, οι άνθρωποι που δέχονται την αποτυχία του άλλου μ' ενθουσιασμό είναι εκείνοι που μοιάζουν να έχουν αποκτήσει τα χαρίσματά τους δίχως την παραμικρή προσπάθεια. Οι εκ φύσεως ευφυείς, οι εκπληκτικά καλά συγχρονισμένοι, οι αψεγάδιαστα όμορφοι - αυτοί είναι οι άνθρωποι που οι φθονεροί θα προτιμούσαν να δουν ν' αποτυγχάνουν και να την πατάνε.
Σίγουρα είναι εγγενώς λανθασμένο το να θέλουμε να δούμε τους ανθρώπους να ταλαιπωρούνται επειδή τυχαίνει να είναι προικισμένοι με χαρίσματα μεγαλύτερα από τα δικά μας. Ωστόσο, το να απολαμβάνουμε, έστω και λιγάκι, την πτώση υψηλόβαθμων διεφθαρμένων στελεχών της Enron ή της WorldCom για παράδειγμα, μοιάζει να είναι ένα μάλλον φυσικό - αν και δυσάρεστο - μέρος της ανθρώπινης φύσης.
Αυτό που μοιάζει λιγότερο φυσικό είναι το να απολαμβάνουμε ( κρυφά ) την ήττα των γνωστών, των φίλων, ακόμα και της οικογένειάς μας.
Ο La Rochefoucauld ( 1613 - 1680 ), τον οποίο όχι μόνο δεν τον πείραζε ν' ατενίζει την πιο σκοτεινή πλευρά της ανθρώπινης φύσης αλλά απέκτησε και τη φήμη του τονίζοντάς την με τα υπέροχα αξιώματά του, διατύπωσε δύο που σχετίζονται άμεσα μ' αυτή την άποψη : " Όλοι μας έχουμε τη δύναμη για ν' αντέξουμε τα βάσανα των άλλων " και " Παρηγοριόμαστε εύκολα για τις δυστυχίες των φίλων μας, όταν μας δίνουν μια ευκαιρία να επιδείξουμε την τρυφερότητα που νοιώθουμε γι' αυτούς. " Το δεύτερο αξίωμα παρέχει τον καλύτερο λόγο για τον οποίο ποτέ δεν είναι σωστό να επιτρέπουμε να βγάζουν λόγο στο μνημόσυνο κάποιου αγαπημένου μας προσώπου όσοι προσφέρονται να κάνουν κάτι τέτοιο.
Γιατί άλλο είναι η χαιρεκακία ως προς τους μακρόθεν διάσημους κι άλλο είναι η ίδια η απόλαυση για τις απογοητεύσεις των κοντινών μας ανθρώπων, δίχως να αποκλείονται κι αυτοί για τους οποίους υποτίθεται ότι νοιαζόμαστε, ακόμα κι αγαπάμε. Από τον φθόνο για την επιτυχία των φίλων μας ως τη γνήσια ικανοποίηση για την αποτυχία τους, το βήμα προς τον κατήφορο είναι αποφασιστικό. Ο φθόνος που κάνει την εμφάνισή του με τη μορφή της χαιρεκακίας, αρχίζει να μοιάζει με αμάρτημα και μα τον Θεό, πρόκειται για ένα σοβαρά θανάσιμο αμάρτημα.
Πηγή στοιχείων : Joseph Epstein, Φθόνος, Νεφέλη, 2005.